Nie próbuj mi wmawiać, że natura nie jest cudem. Nie opowiadaj mi, że życie nie jest baśnią. Ktoś, kto jeszcze tego nie zrozumiał, być może pojmie to dopiero wtedy, gdy baśń zacznie się kończyć.
/Jostein Gaarder/

wtorek, 26 lutego 2013

Antyczne piekno

Serce mnie boli , kiedy widzę stare antyki wykonane przez dawnych rzemieślników ..
Ta dbałość o detale i szczegóły sprawia , że te niezwykłe przedmioty zachwycają
 po dzień dzisiejszy .
Cywilizacja nie tylko przyniosła rozwój w wielu dziedzinach , 
ale dokonała też zmian bardziej 
istotnych , aczkolwiek nie zawsze zauważalnych na pierwszy rzut oka.
Zmiana mentalności , moralności spowodowała straty , których często nie zauważamy.
Nie będę tutaj wchodzić w dziedzinę filozofii czy innej nauki , 
nie chce tez snuć rozważań ,
 którymi mogłabym zanudzić niejedną z Was .
Wystarczy , że zwrócę uwagę na wszędobylska tandetę i tania chińszczyznę
zalewająca nie tylko półki naszych sklepów , ale często i domy !.
Nie twierdze , że wszystko co chińskie jest złe !, bo przecież ,
nie jedna z nas ma w domu stara piękna chińska porcelanę i np nożyczki he he..
Zresztą ta cywilizacja wniosła wiele wspaniałych wynalazków i przyczyniła się 
do rozwoju społecznego.
.. ale ja nie o tym..
 Dlaczego więc ta gorycz i rozczarowanie?
Kiedy patrze na przedmioty wykonane przez mistrzów rękodzieła
to krew mnie zalewa !
Wykonane przez nich przedmioty były nie tylko funkcjonalne i
zrobione z najlepszych materiałów , ale ich celem było pokazywanie PIĘKNA
w każdym detalu ! One miały nie tylko być użyteczne , ale
przede wszystkim zachwycać !
A teraz? mamy co prawda wiele pięknych rzeczy , ale czy maja duszę?
Moda się zmienia a my często ulegamy jej wpływom , ale czy zawsze rozumnie?
Na ile to zgadza się z naszymi upodobaniami tak naprawde ?
A może ślepo ulegamy jej wpływom  , niszcząc wewnętrzną wrażliwość
i gubiąc się w tym chaosie , który często jej towarzyszy.

Te zdjęcia  , które Wam pokaże znalazłam w internecie , ciesze się , że są
ludzie , którzy jeszcze takie cacka posiadają i dzięki nim możemy
wyobrazić sobie jak wyglądał dawny warsztat rękodzielniczy..

Zobaczcie jakie piękne były stoliki min dla hafciarek





Spróbujcie namówić jakiegoś stolarza aby Wam zrobił podobny..
Ja wiem , że wiele z Was kombinuje i tworzy swój warsztat pracy przy 
wykorzystaniu np starych części od maszyn , sama o tym myślę , 
ale czy nie powinno być tak , że idziemy sobie do sklepu kolekcjonerskiego 
np . i kupujemy to co nam się podoba.
 No tak znowu wymyślam ...

No dobrze a która z Was nie chciałaby takich drobiazgów i jeszcze jak
pięknie zapakowanych !


Co nam pozostaje? szukanie na różnych aukcjach , pchlich targach ,
u znajomych , którzy czasem wyrzucają to co ma
dla nas ogromna wartość.
Możemy tez pokusić się , o nadanie naszym przedmiotom związanym z
rękodziełem pięknej oprawy .
Stare pudełko można ozdobić haftem lub za pomocą decupage ,
koronki czy tez innej techniki.
Igły posegregować i umieścić w wykonanym przez siebie igielniku czy etui.
Nie wszystko co przeminęło jest po za naszym zasięgiem.
Spróbujmy sami odtworzyć za pomocą naszych wielorakich zdolności
 chociaż cześć dawnego świata przedmiotów , które tak zachwycały i rozbudzały 
wyobraźnię.

Pozdrawiam Was gorąco i zachęcam do tworzenia..
Luna.

32 komentarze:

  1. Ależ nam tu cuda pokazałaś. Podciągnęłabym to pod znęcanie się...;)Szósty stolik - bym chciała...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tez on sie podoba , zreszta nie tylko on..

      Usuń
  2. Łooooo ale pojechałaś. No zgadzam się z Toba w całej rozciągłości. Kiedyś przedmiot dyktowała uroda i jakość teraz cena stąd powszechna dziś wszystkojednakowość, bo taniej jest zrobić wiele czegoś niż jedną sztukę. Skoro jednak jesteśmy już obdarzone tym wyczuciem piękna, to naszym obowiązkiem jest ocalać od zapomnienia. Ocalajmy szukajmy na pchlich targach, chuchajmy i dmuchajmy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż Dysiaczkusama wiesz ,że to prawda ! ! chodze i szukam zwykłego lnu !, juz nawet nie marze o kolorach a co tu mówić o takich przedmiotach.
      Mam manie ogladania Znachora jak leci w telewizji i wkurza mnie gdy widze zaopatrzenie wiejskiego sklepiku ! czego tam nie było , czy w kazdym wiekszym miescie nie powinno byc sklepiku z róznosciami dla rękodzielniczek? a nie latac po internecie z wywieszonym jezykiem w poszukiwaniu np nozyczek !

      Usuń
    2. Ja także uwielbiam tę scenę, kiedy Jerzy Bińczycki idzie do wiejskiego sklepiku
      po jedwabne nici do szycia, a Anna Dymna nie robi wielkich oczu, nie pokazuje mu poliestru, tylko pyta: 'do szycia, czy do haftowania?" i "jaki kolor?"

      Pasjami oglądam wszystkie sceny w filmach i serialach, gdzie bohaterki wyszywają, dziergają itd.

      A co do niskiej jakości większości towarów dostępnych na rynku, obejrzyj proszę film Spisek Żarówkowy
      Jest to film dokumentalny o tym, że różne wyroby z założenia mają działać przez krótki czas,często tylko do końca okresu gwarancji, a potem klient jest zmuszony kupować nowe.

      Usuń
    3. O tak , ta scena jest niesamowita , teraz idz i popros o jedwabne nici do haftu hi hi, o tym spisku to widziałam film na Discavery , jak to róznym przedmiotom wczepia sie chipy które koncza szybciej zywotnosc róznych uzadzen. Ehbezradnośc nas kupujacych jest porazajaca.

      Usuń
  3. Łał ale si,e rozmarzyłam ten siódmy stoliczek bym parowała na jakimś Pchlim Targu , te wszystkie komplety to marzenie i muszą mi wystarczyć nożyczki od chińczyka ..

    OdpowiedzUsuń
  4. Chciałaś podnieść mi ciśnienie to Ci się udało kochana, na widok tych cudowności oczy trzeba przecierać z wrażenia ależ cuda [ja zadowoliłabym się skromnym przybornikiem] pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
  5. Rozszerzę zakres rzeczy, których również dotyczyć mogłaby wyrażona przez Ciebie myśl - nie tylko możemy stworzyć coś pięknego na użytek naszych pasji, ale możemy również robić inne rzeczy według starego porządku - czyli porządnie, z detalami i należną atencją, włączając w to naganę dla chińszczyzny także w zachowaniu. ;))) Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za ucztę dla oczu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Palmette jak najbardziej zgadzam sie z Toba i podpisuje sie pod tym co napisałas !

      Usuń
  6. Cudowne stoliki!Ten co ma tyle szufladek znalazłby kącik u mnie.A o takim komplecie do haftowania to mozna pomarzyć.Gdzie teraz takie cudo można kupić?! Pozdrawiam...))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. droga Zdzisiu nie mam pojecia czy mozna takie stoliczki gdzies kupic , pewnie wiekszosc znajduje sie w muzeum i prywatnych kolekcjach , a byc moze stoja gdzies zapomniane na stryszku, pozdrawiam.

      Usuń
  7. chciałoby sie duszy do raju,oj chciało...a pomarzyć zawsze można...śliczności kochana pokazałas nam,śliczności ech...

    OdpowiedzUsuń
  8. Cuuuda pokazałaś, stoliczki i szafeczki dla hafciarek wspaniałe. Kiedyś haftem zajmowało się wiele pań, nawet z bardzo bogatych domów i to dla nich zamawiano takie dzieła sztuki. Wspaniałe są też te komplety w ozdobnych pudełeczkach. Można pomarzyć i pozazdrościć byłym właścicielkom tych skarbów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mangosiu na szczęście nie wszystko stracone 1, wiele rzeczy mozemy zrobic same , co prawda stoliczka nie zrobie , ale szkatułke , koszyczek możemy ozdobic same , Ty robisz piekne koronki frywolitki , pieknie ozdabiasz pudełka a w nich na pewno zmiesci sie wiele wspaniałosci .

      Usuń
  9. Cuda. Lecz dawniej nie każdy mógł się zwać rzemieślnikiem z prawdziwego zdarzenia. Taki stolik z szufladą i milionem przegródek to by mi sie marzył. Masz rację teraz próżno szukać dzieła sztuki wśród mebli. Prawdziwe drewno na wage złota.
    Pozdrawiam wiosennie

    OdpowiedzUsuń
  10. Hm ale się rozmarzyłam.... masz rację częściowo możemy sobie stworzyć piękne rzeczy:) eh po prostu urodziłyśmy się nie w tej epoce co należy;) buziaki

    OdpowiedzUsuń
  11. Kobieto po co to pokazałaś? hihi Od rana wchodziłam już nie wiem ile razy tu napatrzeć się.
    No,stolarz to za wykonanie takich stoliczków to by tyle zaśpiewał, że chyba by mi się na jakiś czas odechciało wszelkich robótek. Jejku, a te naparstki, nożyczki....
    Trzeba samemu cosik kombinować, by mieć choć namiastkę tego. Dziękuję Ci , idę dalej cieszyć swe oczęta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu miło mi ,że Cie poruszyłam hi hi czemu mam cierpiec w samotnosci , zawsze to zgrzyta sie zebami lepiej w parach.

      Usuń
  12. Piękne są te rzeczy, a stolik ze zdjęcia nr 2 z chęcią bym przygarnęła:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakie cudeńka!! Stolik nr 6 fantastyczny, juz widze oczami wyobraźni poukladane bobinki z mulinami;) cudo!! A te wszystkie pudełeczka, etui na akcesoria do haftu... Szczerze mówiąc oprócz plastikowych pudełek made in china nigdy nie widziałam takich pieknych! Oczywiscie zachorowalam na połowe z nich... A ostatnio czytałam ksiażkę o XV wiecznym dworze i było tam opis stolików do haftu i właśnie się zastanawiałam jak one wyglądać by mogły... Teraz juz wiem:) dziekuje:)
    pozdrawiam niebiesko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak moja droga to by było pole do popisu , segregowac te nasz bobinki w przepastnych szufladach takich stoliczków , niestety komu teraz chce sie robic takie cudeńka.

      Usuń
  14. To co pokazalas na zdjecia autentycznie zachwyca, jest misternie wykonane z cennych surowcow i piekne, naprawde piekne.
    Ale mysle ze teraz za odpowiednia cene rzecz jasna, mozna nabyc cos interesujacego. Wielu rzemieslnikow tworzy jeszcze z secem i oddaniem.
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. O matko i córko... zachorowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Słodką torturę nam tu przygotowałaś! Przepiękne przedmioty! Ach, miec choć kilka z nich....

    OdpowiedzUsuń
  17. Ojej, teraz tydzień chora będę. Cuda, po prostu cuda!

    OdpowiedzUsuń
  18. ciężko się z Tobą nie zgodzić... :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękne są i takie praktyczne. Dziś pogodzić te dwie cechy nie jest łatwo:) Dziękuję za taką ucztę dla moich oczu:) Pozdrawiam cieplutko. Ania:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Stoliczki i przyborniki rewelacyjne :)
    Piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Moja mama zakochana we wszelkiego rodzaju antykach kilka lat temu zakochała się w niciaku. Poszukałam na allegro i kupiłyśmy go za 250zł. Praktycznie za darmo biorąc pod uwagę jego stan i wielkość (jest takim wąskim biurkiem). Ostatnio pojechałyśmy do Interkomisu gdzie takich rzeczy jak niciaki jest mnóstwo (zresztą nie tylko niciaków- setki antyków. Jeżeli lubisz antyki oszalałabys tam!) ale ceny niestety nawet się od 250 nie zaczynały :(

    OdpowiedzUsuń
  22. Dziękuje za możliwość obejrzenia tych skarbów. Przyznam: popłakałam się. Jakie to cudne... Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja Droga ! dobrze wiedzieć ,że są jeszcze ludzie , którzy reaguja na takie piekno , ja tez czsem płacze gdy widze cos co mnie zachwyca , pozdrawiam serdecznie.

      Usuń

Prawo autorskie



Wszystkie prezentowane na blogu prace, a także zdjęcia są mojego autorstwa (chyba, że jest napisane inaczej) i są moją własnością. Nie zezwalam na ich kopiowanie i rozpowszechnianie bez mojej zgody. Dziękuję za zrozumienie.

Wyzwanie w szufladzie

Tusal 2014

Tusal 2014
Daty nowiu w roku 2014 01.01.2014 30.01.2014 01.03.2014 30.03.2014 29.04.2014 28.05.2014 27.06.2014 27.07.2014 25.08.2014 24.09.2014 23.10.2014 22.11.2014 22.12.2014

TUSAL 2013

TUSAL 2013
Mój słoiczek i jego ozdoba...

Spis Blogów Robótkowych

I edycja konkursu na najbardziej twórczo zakręcony blog

Candy